Cape East, spa och annat skoj.

Någon gång före jul frågade jag Axel vad han önskar sig i julklapp.  -Jag vet inte, jag har ju nästan allt redan, svarade han. Där stod jag rådlös, vad ger man då till en 9-årig gosse? Rådlös och rådlös, inte speciellt länge. Som tur är flyger idéer snabbt in min hjärna, en del försvinner lika snabbt, andra funderar jag lite längre på.
Han fick ett fint kort, inslaget i prassligt papper och med röda snören på julafton. En SPA-helg med mormor och morfar. Var hade jag inte bestämt då, men det fick bli en av mina favoriter, Cape East i Haparanda.
Tidigt på lördagmorgon åkte vi hit, för tiderna för när barn får spaa är begränsad. På helgerna är det mellan 11.00-14.00
Ett spakit för mig, Axel och hans morfar ville inte ha några produkter.
Utomhuspoolen är inte uppvärmd vintertid, alltså är temperaturen i den kring 4-5°. Vi hoppade över den. Men isvaken inomhus doppade vi i oss alla tre. Två ggr till och med. Isduschen sprang vi in och ut ur.
Bubblor och årstidsduschen gillade vi alla tre. För att inte tala om ångbastund och isvaken igen.
En paus med lite frukt.
Hungriga efter timmar i vatten och ånga.
Goda burgare i Bistron.
En tur i Haparanda och IKEA, sedan en sväng över gränsen till Torneå i Finland.
Jag sprang in på Alko, och köpte en likör att krydda Påskens gott med. Stod och valde mellan den finska likören Mintu och den här RomPunchen. Ångrar att jag inte köpte båda.
Tillbaka i Sverige traskade Axel och hans morfar till Candy World och köpte lördagsgott, köerna där var gigantiskt långa, sa de då de till sist kom ut lite svettiga. Själv strosade jag runt i Iitala butiken, även där var det dyrt, var vad jag tänkte. Kompletterade dock lite glas som var på 50% och som jag har några av sedan tidigare.

Sen eftermiddag och solen sken fortfarande över Haparanda.
Tillbaka på hotellet ville mitt sällskap chilla fram till middagen senare på hotellets restaurang. Inte jag, så jag tog en snabb promenad och fotade lite. I bakgrunden järnvägen som går över älven till Finland.
På nätet hittar jag detta nedan på @järnväg.net

"Bara en månad senare, i april 1917, åkte Lenin tåg till Haparanda på sin resa från Zürich i Schweiz via Tyskland och Sverige till Petrograd (Sankt Petersburg). Lenin fick dock ta sig över Torneälven med släde och istället byta till ett nytt tåg på den finska sidan. Hösten 1917 var han sedan med på att ta över makten i Ryssland".

När jag skulle fota bilden ovan fick jag klättra upp på en snödriva och upp går det väl alltid galant. Jag tog mina bilder på järnvägen, den finska kyrkan i fjärran och Torneälven som rinner under isen mellan de två gränsstäderna. Sedan föll jag, med mobilen i handen, slog i mitt ena knä i en isklimp. -Aj, så ont det gjorde!

Haltade tillbakak till hotellet, och har sedan haft ont i mitt knä, mer i går mindre ont i dag som tur är. Det går över, det gör det väl nästan alltid?!

Strax ska vi äta frukost innan vi åker hem. Bilder från vår middag kommer någon annan dag.