Min söndag

Allt sedan jag blev lärare har en stund av söndagen använts till förberedelse av veckan som kommer, en stund som ibland varit lång, ibland väldigt kort, allt beroende på hur mycket jag hunnit med under veckan som varit. I dag ska jag förutom att förbereda för veckan, skotta snö.
Granen och våra björkar klädda i krispig snö. Förstår att vi snart måste hugga ner dem, men skulle önska att de fick stå där för evigt.
Det snöar och ute på vår gård ligger fluffig mjuk snö i massor. Snö som måste skottas undan. Steg 1 - skotta (träning och ett skäl till att få vara ute och andas frisk luft)  och steg 2 -  Gå på pass (träna för att bygga upp kroppen så den håller). I kväll börjar Workoutpassen igen i vår sporthall, ska hinna dit så klart, mitt mål.
I går, promenad på Isvägen inne i Luleå. Isvägen som går från Norra hamn, runt Gültzauudden och till Södra hamn med avstickare ut till Gråsjälören.
Vi gick från Norra hamn och tänkte gå upp vid Hälsans hus. Vi försökte, men det var flödvatten och rätt så mycket. Jag ger mig inte så lätt, och inte min man heller så vi försökte ta oss i land där, men fick avbryta försöket. När vi trampat igenom den tunna isen som låg ovan flödvattnet visade det sig vara minst 20 cm vatten på den undre isen. Istället för att fortsätta i motvind till Södra hamn vände vi och gick med vinden i ryggen tillbaka till Norra hamn. Det gav i alla fall nästan 8 000 steg, så jag kände mig nöjd.
Härligt och i februari kommer skridskoåkare hit för att tävla på isen som då är spolad. Vi har haft en Friskvårdsdag här en gång med alla pedagoger då jag var rektor i Sörbyarna. Det var en Skärtorsdag som eleverna var lediga, men inte lärarna.  Hyrde långfärdsskridskor åt dem som ville, någon åkte spark och någon hade egna skridskor. Det kan ha varit några som valde att gå. Egen matsäck, och vi hade sådan tur att en lärare bodde alldeles vid strandkanten på Mjölkudden så det var målet för turen, och där åt vi våra medhavda matsäckar och blev bjudna på fika. Något att fundera på i vår...😜 hur gör man då inte en enda K-dag för lärarna ligger utlagd under tiden vi har is?
Fundera på friskvård för pedagogerna får jag göra någon annan dag.
Vi åt frukost/lunch = Brunch på Stadshotellet. Skulle önska att de håller öppet till 11.30 istället för 11.00 som nu. Nu skulle de tyvärr inte ta emot gäster som inte bor på hotellet p g a trängsel i Frukostmatsalen. Vi fick i alla fall äta där i går för att jag rotade fram min rabattkuopong (Idrottsrabatten) jag köpt av mina barnbarn. Den får man använda men inte komma utifrån för frukost för övrigt. Så synd, för då vi kom var inte trängsel alls, massor med lediga bord.

Lokalen är vacker.

Åt lite nyttigt här först, och sedan det gottiga och onyttiga.

Hemma fick vi Joel och Lovisa på besök. De lagade middag med oss, men det kan jag berätta om någon annan dag.