Lemshaga levererar.
Är det någon skola jag följt på avstånd under lång lång tid så är det Lemshaga. Som ni säkert vet, är jag ingen förespråkare av friskolor. Går inte in på varför här just nu, men ok, kort - jag vill inte betala skatt till riskkapitalister som driver friskolor
i vinstsyfte. Lemshagas syfte med vinst har sagts som av många andra friskolor att den går tillbaka till verksamheten. Inget jag kan kommentera eller så, vet inget mer om just den saken.
Vi började med en sen middag på hotellet då alla till sist tagit sig hit från Luleå.
Glada tjejer som gör en glad.
Gulliga Josefine Rejler mötte oss på Värmdö marknad och körde oss hit till den här helt magiska platsen där 500 elever från F-klass till år 9 tillbringar sina skoldagar.
Skolan startade 1995 och av Helena Wallenberg - Lerner. Skolan startade för att Helena och hennes f d man Peder Wallenberg ville skapa en bättre skola för sina fyra barn. En grund i lärande är "Culture of Thinking".
I det här relativt nya skolhuset bor lågstadiet.
Första lektionen i år 2, en lektion om Känslor, något som ska finnas med som start varje morgon framöver i den här klassen. Nu var det en hel lektion, men framöver kommer det vara en rutin där eleverna väljer en färg, där varje färg symboliserar
en känsla som eleven bär på just då. Läraren kan då snabbt avkoda dagens känslor hos eleverna och bemöta dem efter det på ett konstruktivt vis som gör att eleverna lättare kan hantera sig själva och sin omgivning under dagen. Ungefär
så, även om det var så mycket mer vi fick till oss under det besöket och pratstunden efter lektionen med läraren.
En sak jag tar med mig från den stunden är lärarens reflektion över en kommentar hon fått under åren som lärare " Så fina klasser du alltid får". Hon sa så klokt att det är inte så att hon får bra klasser, det ligger oerhört hårt arbete
bakom allt detta, som kanske inte alla ser och är medvetna om.
Vi fick några timmar med Josefine om Singma matte.
I det här fina gamla huset är rektorsexpeditionen. Så hette det i alla fall förr om åren på många skolor.
Rektor och biträdande rektor berättade om skolan och dess historia, och var de är i dag i sin utveckling.
En skola är ju en plats där man lära sig, både elever och lärare är i ett ständigt lärande och en pågående utveckling.
Vi kikade lite extra på förskoleklass.
Deras tydliga dagsschema och rosa kort, som kan vara olika från dag till dag. Här jobbar en lärare och en förskollärare. Det kan vara 25 barn i varje grupp fram till mellanstadiet då det tas in fler elever och klasserna blir
större. Det som händer på skolan då eleverna börjar år 4 är att det varje år försvinner elever från skolan till andra specialskolor som musikskolor, engelska skolan med mera. Då finns möjlighet förnya elever i kön
att få börja här.
Frågorna som ställs till eleverna, ständigt för att få dem att tänka.
Det blev kväll och vi åt middag tillsammans, reflekterade över dagen och vad vi lärt oss och tar med oss hem till vår vardag.
Jag valde en god fiskgryta och detta på "Deli de Luca".
Det var den dagen.
♥ Maria