Studiebesök

Jag har haft kontakt med Lemshaga friskola i massor av år på olika vis. I veckan fick vi komma på besök, och nu med min nya skola i Boden. Sist var jag där för ett antal år sedan med lärare från Alvik och Klöverträsk skola.
Skolan ligger på en underbart vacker plats ute på Ingarö. Peder Wallenberg som har sitt lilla slott precis bakom skolan startade Lemshaga barnakademi för 21 år sedan med sin dåvarande hustru.
I det här fina Bullerby huset huserar årskurs 3.
Så här var det då man startade för drygt 20 år sedan. Idag är det en skola från f-klass till år 9 med 450 elever.  Det finns 2000 barn i kö till skolan. Föräldrarna ställer dem i kö samma dag de föds. Peder har lämnat över allt till en stiftelse som driver skolan, men han finns med i styrelsen. De har inga vinstintressen utan vinsterna går tillbaka till verksamheten, säger de.
Anna-Lena längst till vänster och Jill i mitten hade ett delat ledarskpa på skolan första gången jag träffade dem. I och med nya läroplanen får man inte ha två rektorer på en skola, vilket innebar att de delade på sig, Jill är skolchef och har personalansvaret på skolan och Anna-Lena är rektor med elevansvaret. Till höger Josefin som är förstelärare i matte och som numera också utbildar lärare i Singapore matte och har gett ut matteboken Singma, som till hösten finns upp till år tre.
Den går ut på att man arbetar gemensamt eller i par till största delen och med konkret material. Sist gör man en sida i boken varje lektion, bara en sida. Inget kvantitetsräknande utan fokus är på kvalité.
Dagens uppgift i år 1. Hur räknar man på ett smart sätt? En och en, berätta sedan hur du gjorde. Någon räknade med "två skutt", "någon med fem skutt" osv.
Laborationer två och två.
Skolan vilar på två ben - Visible thinking och Reggio Emilia. Innebörden i det orkar jag inte skriva om ikväll, för då kommer jag inte i säng i natt. Men kort, miljön är superviktig och att eleverna får tänka och sedan sätta ord på sina tankar i samtal om allt är grunden i lärandet.
 
Absolut inte långa föreläsningar, typ läs en text, svara på frågor och sedan ett prov för att se om du kan rabbla upp en massa fakta.
 
De arbetar ämnesintegrerat, på djupet och säger att Lgr 11 fick många lärare att ge upp väldigt bra tema - projekt arbetsmetoder och fick dem att gå tillbaka till snuttifiering. De började bocka av att de hunnit med allt. Vilket inte ger eleverna djupa kunskaper. 
 
De säger att vi måste våga välja, låta eleverna läras sig på djupet, träna sig i att se samband och de gör de inte om lärandet sker på ett traditionellt vis. Världen är inte uppdelad i geografi, samhällskunskap etc. Allt rör sig som ett urverk, den ena kuggen får den andra att röra på sig.  Det som berör samhällskunskapen beror på något som berör historia osv.
 
De tittar också med spänning på Finland som nu tagit ett modigt beslut, att inte arbeta ämnesvis utan ämnesintegrerat.
Min kunskapsutvecklare Ulrika och de två förste lärarna, Ulrika och Annika ville stanna kvar på skolan i minst en vecka sa de då vi vandrade i väg till bussen. Det finns väldigt mycket i skolans filosofi som tilltalar mig. Redan från början valde man precis som i Reggio Emilia, att dela med sig av sina kunskaper till alla som är intresserade.
 
Jag har lite fler bilder i min kamera, men orkar inte ta fram dem nu. Vi besökte fler lektioner, och hade riktigt skoj då vi tillverkade julpynt med eleverna i år 3. Mer om det en annan dag.
 
God natt!
 
♥ Maria
 
Kommentera inlägget här: