Blommor i juni

Söndagen kom med lite bättre väder, så skönt!
Joel och hans far målade på deras slakthus. Blir väl bra att ha till älgjakten. 
Ängar som förr var kohagar, potatisland eller skulle ge föda åt djuren under vintern. Ladugårdarna har blivit förråd, eller står mer eller mindre tomma. Det finns kor, stora sådana i byn, men för köttets skull.
Det är vackert med vildvuxna blommor.
Vackrare kan det inte bli.
De här herrarna bor granne med min mamma, och när det var ute ville Helmi hälsa på dem.Vi gick dit några gånger, men de skällde ut oss rejält varenda gång, så de fick skälla på bäst de ville. 
Nu ska ni få se vad jag köpte i Kangos.
Den här golvljusstaken. 
Jag har funderat på en i flera år, en jag tycker är riktigt fin har Norrgavel. Men nu blev det en som är tillverkad i Saittarova, en by intill Tärendö. Smeden som gjort den heter Anders Skoglind och är också tecknare, ritar bland annat 91:an Karlsson och några serier till. Jag ska försöka få tag på riktigt långa stearinljus till den. 
Vad har hänt här då?
Fåtöljen Rundrygg av Carl Malmsten är hos tapetseraren, och där kan den vara länge om vi har otur. Vi är inte prioroterade, men så fort han har tid över gör han vår fåtölj. Jag fick Lukas att bära upp den här dagbädden från vårt gästrum under trappan, en säng som också blir en gästsäng då det behövs.
Så onödigt, att bära upp den, tyckte min man, men inte jag. Behöver vi den om det blir massor av gäster, så bär man ner den lätt. Vad är problemet? 
När den här gamla bondrosen blommar blir jag så himla glad, för den sägs ha funnits på vår gård i snart 100 år. Var den fanns innan den hamnade på vår gård, hade varit skoj att veta, kanske hos Landshövdingen som bodde här på vår gata i början av 1800-talet. Eller kanske hos våra vänner som bor en bit upp efter gatan i ett hus från 1600- eller 1700-talet där Konsul Burman bodde i början av 1900-talet. Men bara om somrarna, annars levde han i sitt flotta hus i Södra hamn. 
Den här lilla rosenbusken har jag köpt för några år sedan, minns dock inte vad den heter, men rosorna är vackra. Till helgen ska jag klippa in någon att ha i en liten vas. 
 
Maria
 
 
 
Kommentera inlägget här: