Att skapa miljöer...

I skolan är arbetsmiljön för eleverna oerhört viktig, den ska fungera så bra som möjligt för upp emot 30 olika unika individer. Ett klassrum kan vara rätt så litet vilket blir en utmaning då man ska försöka skapa en väl fungerande lärmiljö för de olika individerna. En rolig utmaning tycker jag. 
 
På skolan har vi haft ett urtrist rum, som tidigare var en del av en förskoleavdelning. De senaste åren har det använts som atelje. Före jul såg vi att det fanns ekonomi för att göra något radikalt med just det rummet. Alla skåp tömdes och allt revs ut, och det var inte lite som fanns i det här rummet.
 
Jag hade en tanke, så som jag brukar ha. Sedan fick jag hjälp av Mattias på Lundbäcks inredningar som mätte upp rummet, och ritade in möblerna utifrån mina önskemål. Några lärare fick vara referensgrupp och tycka och tänka kring förslaget. När alla var nöjda var det bara att sätta igång. 
 
Alla väggar målades och elektrikern fick komma och fixa för nya lampor  med mera. 
Jag tänker alltid att möblerna ska vara lätta att flytta, så att miljön kan förändras då behov för det finns. 
En del elever fokuserar bättre då de sitter mot en vägg. Tavlan på väggen har två funktioner, dämpa ljud och agera anslagstavla. 
Rummet ska fortfarande användas som atelje, men nu är allt funktionellt och anpassat efter behoven som finns då man ska ha bildlektioner. 
Pedagogerna i referensgruppen har fixat och donat, beställt hem färg, pennor och annat, så nu ska bildsalen börja användas igen till ändamålet. Så galet fint och mer inbjudande allt blev tycker jag. Tillsammans har vi beslutat att alla som använder rummet måste ta ansvar för att bibehålla den ordning som nu är. Vilket givetvis alla kommer att göra, eller hur?!
 
 
 
♥ Maria
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: