En annorlunda dag

"Elevens val", är en svår nöt att knäcka för oss i skolan. Ni hör ju på ordet, eleven ska få välja.
Så här säger Skolverket;

"Skolverket  elevens val omfattar 382 timmar i grundskolans timplan (195 i grundsärskolan, 380 i specialskolan och 60 i sameskolan). I skollagen 10 kap står att undervisningen i elevens val ska syfta till att fördjupa och bredda elevens kunskaper i ett eller flera ämnen. I Skolförordningen 9 kap framgår att eleverna ska erbjudas ett allsidigt urval av ämnen som elevens val. Det är också tillåtet att här erbjuda ett nybörjarspråk.

I Skolförordningen 3 kap 6§ sägs också att det för läsåret eller kortare tid ska finnas ett schema för undervisningen. 

Det här betyder sammantaget att hur man bygger upp organisationen, inklusive frågan om regelbunden undervisning på veckobasis eller periodläsning, är ett lokalt beslut. Det finns alltså ingen utsagd förväntan på hur organisationen ska se ut. Det som är viktigt här är att organisationen byggs upp så att den förmår svara mot det som sägs i skollagen och skolförordningen. Att det handlar om fördjupning eller breddning i ett eller flera ämnen betyder då också att det behöver finnas en genomtänkt koppling till kursplanerna. Vänliga hälsningar Skolverket"

Ovanstående kunde man läsa på Skolvekets facebooksida för något år sedan.

Vi har inga problem med att eleverna ska få välja. Däremot har vi svårt att få till det i praktiken så att det verkligen blir möjligt som elev att välja vad hen vill fördjupa sig i utifrån alla skolans ämnen oavsett det sker en lektion en gång i veckan eller några hela dagar per år. 
Vi har samlat i hop timmarna och har hela dagar elevens val ett antal gånger per läsår.
-Varför det, kanske någon undrar? Tja, för att vi tror att det blir bättre kvalité och ger eleverna större möjlighet till fördjupning i ämnet då man får arbete en hel skoldag.
 
Ett antal timmar tar det att organisera en sådan dag. Först tar det lite tid att få fram vad vi kan erbjuda eleverna för ämnesfördjupningar. När vi "trollat med knäna" och fått till ett antal ämnen som eleverna sedan kan välja mellan och med ett förstahands val, ett andrahands val och till och med ett tredjehands val ska elevernas val organsierars och presenteras för dem. Nu kommer nästa utmaning; alla får inte sitt förstahands val, någon rycker på axlarna och acceptera sitt andra eller tredjehands val. Någon annan gråter och "vägrar" acceptera de val de blir erbjuden den här gången. Det kan vara någon som är ledsen för att man inte valde samma sak som bästa kompisen och nu vill man byta, inte till det man gillar mest utan till det som kompisen valt och fått.
När alla besvikna har tröstats och lektionerna kommit i gång är engagemanget så stort. Till och med de besvikna blir engagerade och efter en stund minns ingen att någon varit ledsen.
 
-Det är väl också ett lärande för livet - att inte alltid få exakt det man vill, och sedan upptäcka att det blir bra ändå. Eller att lektionen är så intressant så att man glömmer bort sin bästa kompis för en stund och kanske till och med lär känna nya elever på skolan under dagen.
Eftersom vi bara har en idrottshall, och behövde fler fick vi låna den här lokalen, så urtjusigt att de lånar den åt oss och till dans och rytmik som är så roligt.
Här hade jag gärna stannat hela dagen, om jag inte hade haft så mycket annat att göra. 
 
Alla var glada och nöjda när den skoldagen led mot sitt slut. Många vinster, med att blanda elever i olika åldrar någon gång då och då. 
 
I morgon fredag, och jag laddar för lite trevligheter med bland annat bowling på kvällen.
 
♥ Maria
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: