Fritidshemmet

Fritidshemmet, en bortglömd pedagogisk oas eller? Jarko Tuisku som själv är fritidspedagog, arbetar på lärarutbildningen vid Stockholms universitet, är rektor och fortbildar fritidspedagoger...hur hinner han? Fritidspedagoger som numera benämns lärare i  alla styrdokument. Och barnen benämns elever både i fritidsverksamheten så väl som i klassrummet.
Han är hur som helst en duktig pedagog - lärare! Vi fick del av många kloka saker under hans ledning. Han sa att det i dag gått inflation i ordet pedagog, eftersom den benämningen nu finns i alla möjliga samband och då kanske vi måste återgå till att benämna alla med en unversitetsutbildning till pedagog av något slag för lärare?
 
Jag gillar ordet pedagog, eftersom det talar om vad det är vi jobbar med, att tillsammans med någon annan inspireras, engageras och utmanas till utveckling. För vi lär oss bäst i interaktion med andra, det har forskning visat.
Ett krav i sin gärning som pedagog-lärare! Vi ska till den dag vi lämnar yrket fortsätta utveckla vårt sätt att bemöta alla olika sorters elever, föräldrar, kollegor och chefer ;-) Så att vi utmanar varandra till en positiv utveckling. en utveckling som både handlar om kunskap och social kompetens.
Fritidshemmet ska förena god omsorg och pedagogisk verksamhet, i synnerhet en pedagogisk verksamhet sa Jarko.
Någonstans, jag minns inte vem, hade gjort en undersöning om vad vi människor är mest rädda för, och det som människor var mest rädda för var att stå inför andra och framföra - presentera något. Alltså är det något vi ska träna våra elever i, i skolan och på fritidshemmet. Med andra ord, planera in föreställningar, redovisningar etc. där våra elever får träna sig i att framföra olika saker för sin föräldrar, sina klasskamrater och kanske för någon farmor och morfar också :-) På Jarkos skola hade man återkommande föreställningar dit föräldrar bjöds in.
Några kloka skrivningar om hur fritidshemmet ska arbeta. Om jag hade varit sju-åtta år hade jag stormtrivts på Jarkos fritidshem ute på Lidingö där han arbetar.
 
Jag hade ju en mamma och pappa som båda arbetade, så vi var nog lämnade åt oss själva en hel del, jag och min bror. Min pappa skiftarbetade, så han var hemma varannan vecka då jag kom hem från skolan, men varannan vecka var vi ensamma tills mamma kom hem, trött efter en lång arbetsdag på Domus Livs, där hon hade järnkoll på frukt och grönsaker. Det fanns inte en dålig apelsin där, inte ett ruttet äpple bland hundra äpplen, jag lovar! Allt sådan såg hon till att rensa bort snabbt. Och hon fick ofta beröm av kunder för sin fina frukt- och grönsaksdisk. Även till mig sa mina kompisars föräldrar att de helst handlade där för att det alltid var fräscht och fint.
Vad vill vi att de elever vi möter idag ska minnas om oss? Lite om det och lite om allt annat som livet innehålller pratade vi om medan vi åt en underbart god Tapas middag här.
Vad restaurangen hette minns jag inte, men den ligger alldeles intill Scandic hotell mitt i Umeå.
En trevlig kväll med Elisabeth och Carina, ett glas Cava för mig och lite rött för någon annan.
Jarko sa att fritidspedagogens stora mission är att fånga och tillvarata elevens intressen och skapa situationer i vardagen där de kan utmanas i sitt lärande. I skollagen kap 14 benämns fritidsverksamhet som undervisning och utbildning. Och Allmänna råd ska följas, om någon skulle tro något annat! För om vi inte gör det måste vi kunna visa att de vi gör istället är i samma nivå och grad som det Allmänna råd säger. Alltså följ Allmänna råd!
 
Att vi får arbeta med att tona ner barns jagfokus, är lite av skolans vardag säger Jarko, i alla fall på Lidingö. Att se hela gruppen, sina kamraters behov och önskningar i relation till mina egna är en del av framför allt höstterminens utmaning. Och vi känner igen oss :-) även i norra Sveriges småstad.
Jag sprang in en sväng på Kii, min favortiaffär i Umeå.
Julfint i affären och massor av fina plagg.
Speedshopping, lite underkläder - köp tre betala för två. En blus, en julklapp till en liten...ungefär så och sedan buss hem. Och på bussen hade jag tid att läsa inför fredagens Rektorslyft i Sunderbyn på folkhögsskolan. Så himla skönt att få vara på hemmaplan en dag!
 
Och om en vecka ska vi ha lite föreläsning åt dem på skolan som inte var med oss i Umeå. Lite om Jarkos fiffiga aktivitetstavla, om hur de strukturerat upp eftermiddagarna på hans skola, lite om den fina planeringsboken de har och lite om hur man har superkoll på vilka elever som är på fritids och vilka som gått hem med hjälp av ett datasystem som heter Tempus.
Om Tempus fördelar  fick vi veta av några fritidspedagoger från Sorsele. Nätverkande är lärorikt. Och Stefan på vår IT-avdelning, kan vi få det systemet till oss?  
 
Att åka på olika fortbildningsdagar kräver även efterarbete i form av föreläsning - workshops för de som inte var där. Att vara den där duktiga pedagogen för sina kollegor och medarbetare ;-)
 
♥ Maria
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: