Atlanten

Det är skillnad på temperaturen i havet här i norra Portugal mot Italien. Enligt våra portugisiska värdar blir inte havet varmare än strax över 20° på sommaren här i den här delen av landet. Nu trodde de att havsvattnet var kring 14° varmt.
En kväll åkte vi några mil till Nazaré, ett surfingparadis. Här kan vågorna bli upp till 30 meter höga. Varje år dör människor här på grund av vågor och undervattensströmmar.
Stränderna är långa och fulla med folk sommartid. Staden är trång med smala gränder som slingrar sig fram mellan de vita husen.
Den här kvällen var det inte särskilt höga med ändå...vilken kraft då de rullade in mot land. Våra värdar hade en otrolig repsekt för detta hav, vi fick inte bada sa de och när några svenska lärare ville doppa fötterna i Atlanten följde de med och försökte avstyra detta. Svenska lärare är inte lätta att avstyra, så de fick bada fötterna under uppsikt av de portugisiska lärarna.
Solen sjönk ner i havet, och även den här dagen led mot sitt slut. Vi åt middag inne i Nazaré, fisk så klart i en gammal fiskeby, innan vi åkte tillbaka till Leiria.
Dagen därpå hade vi en kort arbetsdag på skolan för att sedan packa in oss i bilarna igen för en resa i några mil till Fatima, för att besöka en gigantsikt stor katolsk kyrka där påven gör besök varje år. Efter det gick resan vidare till en plats med en så mäktig grotta. Jag var rätt så trött innan, men där nere fick jag ett energipåslag av all förundran.
Det dök upp ett minne från min egen tid i skolan som elev, då jag pluggade in att Stalagtiter växer från taket och Stalagmiter från golvet, Precis när jag tänkte den tanken berättade vår guide det. När vi väl kom tillbaka ovan jord började jag fundera på om dessa grottor kommer att rasa ihop en dag, uppvuxen som jag är i en gruvstad där man nu flyttar hela staden för att den inte ska rasa ner i ett hål.
Den kvällen fick vi bara max en timme på oss att fixa till oss för kvällen. Se så glada och snygga våra svenska lärare är, trots att det inte fanns tid till att fixa till sig så länge.
De lika snygga franska lärarna och deras rektor.

För den här kvällen var det avslutningsmiddag och vi fick en hint om att klä oss lite snyggt kvällen till ära. .

Mingel ute
Vino verde på kylning.
Portvin dricker man alltid när man minglar i Portugal sa Odette, man dricker ett glas då man kommer från kyrkan, man drickar alltid Portvin sa hon till sist. Här fanns både vitt Portvin och rött. De som stod intill mig sa att det vita var bäst.
Den här restaurangen hade också en tavla på drottningen som delade ut rosor till folket, rosor som blev till bröd.
Medan vi fick smaka på klassiska portugisiska förrätter sjöng och spelade skolans musiklärare Fado musik. Närmast i bild stekta grisöron. Jag äter det mesta, men den här rätten hoppade jag över. Vi fick hur många rätter som helst. Efter förrätterna bars det in friterad torsk som portugisiska fiskare fångat utanför Norges kust. Nästa rätt var grillat kött.

Helt plötsligt fick vi alla order om att komma ut, och där stod portugisiska folkdansare, redo att dansa och spela. l
Efter ett tag fick vi alla dansa med tills vi var ännu varmare och ännu gladare. Dans är väl ändå bland det roligaste som finns!
Alla fick presenter.
Tårta och här trodde jag för ett ögonblick att festen kanske snart var till ända, men tji fick jag. Den fortsatte i flera timmar till.
Någon sa adjö och åkte hem, men festen var inte slut på länge än. Det skrattades, dansades, fotograferades och sjöngs till långt efter midnatt. Vilket härligt gäng av lärare och rektorer, alla bjöd på sig själva och vi räknade ut att det var 30 veckor tills de dyker upp hemma hos oss på vår skola i Boden.

Obrigado, säger jag och tackar våra protugisiska lärare från djupet av mitt hjärta!

Som de gett järnet och verkligen bjudit på sig själva och sin tid. Dagen efter skulle de vara på skolan 08.00 för en skolresa till Lissabon med 150 elever. Hem skulle de komma ca 21.00 på kvällen för att sedan ha en redovisningsdag för skolans föräldrar på lördagen. Helt otroligt, så många timmar de jobbat hela denna vecka och till och med på lördagen, imponerande!