Att komma i mål

I augusti startade vi tillsammans med gymnasiet  projektet "Entreprenöriellt lärande". För att få fokusera fullt ut på vad det här innebär, det som ska ske under det kommande läsåret, så gav vi oss i väg till Storforsen för ett internat i två dagar.
 
Det var precis som i starten av Vasaloppet, kaos. Det var några förundrade lärare som inte kunde förstå varför någon (läs rektorerna) bestämt att de skulle använda en del av sin arbetsplatsförlagda tid till just detta. Någon lärare var glad och kände sig utvald. Några undrade hur de i hela världen skulle hinna med att läsa kurslitteraturen. Så klart fanns det också några som såg det här som en spännande resa, något man ger sig i väg på och inte riktigt vet hur det ska gå till för att man ska nå målet för resan. 
 
Efter hand, när vi tagit oss tillsammans upp för den där branta backen strax efter starten, så såg alla raksträckan. Med hjälp av lite blåbärssoppa så fortsatte vi vårt lopp, och nu gick det lite lättare. Alla började förstå vad utmaningen innebar och vad det hade för uppdrag, och också vad som förväntades för att man skulle ta sig till mål någon gång i slutet av läsåret.
 
Besökt varandras lektioner, och efter det har de haft lärande feedback samtal, vilket varit inte bara roligt utan också otroligt lärorikt tyckte många.
 Kaarin Kivimäki och Mats Westerberg från LTU har varit med och utmanat oss under året. I går kom de på vår offentliga redovisning i Kommunfullmäktige salen i Bodens förvaltningshus.
Strax innan målgång, ett genrep. 
Rekvisita, för att förstärka orden som skulle fylla fullmäktigesalen alldeles strax.
Dynamiskt mindset - nyckeln till livslångt lärande!
De här lärarna fångade sina åhörare och fick dem att aktivt ta del av de som förmedlades.
 
Lärandet sker på samma sätt, oavsett vilken ålder vi är i. Att vara 10 år och sitta i ett klassrum eller 50 år i en fullmäktigesal är rätt så lika. Att bara lyssna för länge blir alldeles för enahanda och många tappar fokus. För att få någon att lyssna och lära, måste de få vara aktiva en stund då och då.  Alltså behöver föreläsare/ lärare vara kreativa och variera sitt upplägg.
Frågor till publiken, och sedan fick de svara genom att visa rött eller grönt 😊 
Grönt kort av vår skolchef och många till.
 
Så himla skoj, att så många tog sig tid och kom och lyssnade!
 
Några lärare från Byggprogrammet och Fordonsprogrammet såg det kollegiala lärandet de hade ägnat sig åt i det här projektet som en  framgångsfaktor och jämförde med de förmågor som företag vill ha hos blivande medarbetare. För i  många platsannonser söker man medarbetare som kan samverka.  
Nu hade vi, efter redovisningen hur som haver tagit oss över målsnöret, och det ska man fira. Alltså blev det en sommarbuffé från Garniz i Boden.
 
Målgång för den här resan och nu har vi nått ett delmål. En tredjedel av lärarna på båda skolorna har fått en grund att stå på, och ett gemensamt språk att anväda sig av då vi talar om lärandet.
 
Att förändra arbetssätt och förhållningssätt tar tid. Två, tre kliv fram och sedan ett tillbaka. Ungefär så går det till i livet. Att nå en varaktig förändring som till sist blir en skolas kultur kräver uthållighet, precis som i Vasaloppet. 
 
29°varmt i Boden den här dagen och tydligen hade vi det varmast i hela landet, ingen dålig dag precis.
Några få veckor till, sedan vilar vi oss lite, innan vi kör i gång igen i augusti, tjohoo!
 
♥ Maria
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: